Historie
Vše začalo v roce 2004 na Fakultě sociálních věd. Kulturní život se na této mladé fakultě odehrával jen na úrovni některých z jejích pěti institutů sídlících na třech různých pražských adresách. Společenský potenciál školy se tak nedařilo využít, protože chybělo společné povědomí, témata a především platforma pro vzájemnou komunikaci.
Tehdy se student prvního ročníku mezinárodních teritoriálních studií a člen akademického senátu Martin Benda rozhodl založit studentský časopis. Na úvodní redakční schůzce v hospodě U Chlupatého ducha se sešlo kolem desítky lidí, kteří učinili první krok k prvnímu tištěnému fakultnímu zpravodaji. Někteří se ujali vedení institutových rubrik, jiní se rozhodli podílet se jako redaktoři, politolog Hyun Woo Lee se stal tajemníkem vznikajícího občanského spolek Sociál (předchůdce UK media), žurnalista Ivo Dostál se ujal editací a jazykové čistoty, další politoložka Katka Husová začala bdít nad pravopisem. Grafiky se postupně ujal Vilém Černý, posluchač mediálních studií na FSV.
Nulté pokusné číslo Sociálu se narodilo již do Evropské unie – první otvírák referoval o tom, jak studenti FSV oslavovali vstup do EU. Psal se 1. květen 2004. Je příznačné, že na ústřední fotce figuruje Tomáš Nigrin a Martin Palán, tehdy studenti mezinárodních teritoriálních studií. Dnes první z nich zastupuje fakultu v univerzitním senátu, kde je jeho předsedou, a druhý je významným hráčem na poli české filmové distribuce.
Až do prosince 2006 byl časopis tištěn na černobílé kopírce v dejvické firmě MP Copier. Prodejní cena bývala 15 nebo 18 korun, náklad zpravidla 500 kusů a periodicita „měsíční v době výuky“. Čtenáři tedy mohli číst Sociál vždy od října do prosince a od března do května. Prodaný náklad byl vždy velmi slušný, velký úspěch měl především kamelotský stoleček ve středu univerzitního komplexu v Jinonicích.
V březnu 2007 vznikl časopis FFakt na FF UK. Zaměřením byl velice podobný časopisu Sociál.
Oba časopisy se vždy snažily o co největší nezávislost. Přesto byly pro redakci korektní vztahy s vedením příslušných fakult důležité. Fakulta sociálních věd například zpočátku poskytla hosting webové verzi, pomáhá s distribucí časopisu ve vrátnicích některých budov a časopis také pravidelně podporovala finančně.
Oba časopisy si za dobu svého působení získaly respekt u akademické obce, často do nich přispívali běžní studenti, akademičtí senátoři, samosprávci, ale například i děkani a proděkani fakult. V posledních letech však bohužel kvůli nástupu medií nové generace začal zájem o tištěná média upadat. U časopisu FFakt se to projevilo přesunem jeho aktivit jen na web ffakt.ukmedia.cz, u Sociálu vše kvůli souběhu několika negativních faktorů vyústilo v kompletní zastavení projektu na konci roku 2014
Současnost
Spolek UK media má v současné době zhruba 40 aktivních členů, kteří vytvářejí studentská média na několika platformách. Vlajkovou lodí z tištěných médií se stal časopis Paragraf na Právnické fakultě. Koncepčně se jedná o informačně-společensko-investigativní časopis. Jeho náklad je 400 ks a rozsah osciluje mezi 20 a 28 stranami. Kromě tohoto časopisu existuje v elektronické verzi časopis FFakt na Filozofické fakultě.
Další naše médium je studentská televize - UKáčko.tv je projekt studentské internetové televize Univerzity Karlovy, který funguje od roku 2009 pod záštitou UK Media, z.s. Uveřejňuje reportáže z univerzitního dění, studentského života a kultury, přináší rozhovory se zajímavými osobnostmi, natáčí recenze, videa pro pobavení, ale i praktické návody pro studenty.
UK media již svým názvem naznačují své celouniverzitní ambice. Co se jich tedy týká? V současnosti provozuje celouniverzitní informační portál ukacko.cz, který je propojen s facebookovou stránkou s více než 9000 like. Dále byla znovu oživena studentská webová televize ukacko.tv, která působí především na youtube.com a na facebooku.
Vize
Jaká je naše budoucí vize?. Teoreticky bychom chtěli zřídit na každé ze sedmnácti fakult Univerzity Karlovy studentský časopis, ale ideály jsou někdy těžko dosažitelné hned. Snažíme se podpořit vznik média na té fakultě, kde k tomu jsou základní předpoklady, především zárodek schopného redakčního týmu.
Dále bychom chtěli získat absolutní finanční nezávislost na univerzitních penězích, a to prostřednictvím nové fundraisingové strategie.
Kontaktní údaje
UK media, U Kříže 661/8, Praha 5-Jinonice, 158 00 (mapa)
IČ: 28553322
e-mail: ukmedia [zavináč] ukmedia.cz