Jaká byla Pavlač 2009
„Snad ten Hollar nezboříme“, strachovali se organizátoři oblíbeného fakultního festivalu na svých webových stránkách. Budova ještě stojí, ačkoliv to místy vypadalo, že praskne ve švech. Narvané byly balkonky, učebny i line up. Pavlač nabídla kromě piva a klobás odpoledne plné kvalitní hudby, akademického ostrovtipu a filmů, které v multikině nenajdete.
Třináctý ročník multižánrového festivalu s podtitulem „Patrně artový velmi lidový anekdotický čardáš“ poněkud narostl. K hudební scéně venku přidali organizátoři do některých učeben kromě divadla ještě filmový program, navíc se připojila i projekce snímku „Vítejte v KLDR“ v rámci Sociologických večerů. Akce tak přitáhla i zvědavce, kteří by jinak zůstali doma. „Já sem jdu hlavně na ten film o té Koreji,“ svěřila se jedna z návštěvnic. Slečna na druhé straně pavlače zase přišla podpořit kapelu svých spolužáků.
Ztrestání masového diváka
Velkým lákadlem bylo především zmiňované divadlo. Studenti kurzu Kreativita v jazyce představili svůj původní muzikál „Deprivace sukovice, Knjaz, rum, doom“. Hlavní roli této melodické masmediální apokalypsy ztvárnil Miloš Čermák, spolutvůrce slavného komixu Hana a Hana, který na žurnalistice přednáší. Nejen jeho kreslené postavičky ožily ve vtipně kritické studentské performanci. Aktéři se obuli do představitelů masové kultury – Michalem Davidem počínaje, Halinou Pawlowskou konče – a publikem otřásal jeden výbuch smíchu za druhým.
Nápad na muzikál pochází z hlavy vedoucího kurzu, PhDr. Otakara Šoltyse. Ten výstup svého uměleckého souboru (s neotřelým názvem KOSOVO POLE) celý večer nadšeně podporoval. Komedie žánrově ovládla také inscenace ostatních čtyř divadelních skupin, nemalý úspěch sklidili i českobudějovičtí Arte della Tlampač nebo sociologové z Parníku v krabičce.
Za lyžováním do Alp, za totalitou do KLDR
Z filmových projekcí přitáhl nejvíc diváků jednoznačně dokument o poznávacím zájezdu do Severní Koreje. Český snímek „Vítejte v KLDR“ o turistech v zemi s totalitním režimem letos soutěžil i v rámci filmového festivalu o lidských právech Jeden svět. Na program Pavlače se dostal jako součást Sociologických večerů.
„Nebylo to plánované,“ vysvětluje Ondřej Špaček, jeden z organizátorů SV. „Na poslední chvíli jsme si uvědomili, že je ve stejný den i Pavlač.“ Jedním dechem ale dodává, že spojení obou akcí podle něj ani jedné neuškodí. Dokument završil sérii krátkých alternativních snímků, mezi nimiž figurovaly i tituly Kočka a internet a Nerozluštitelná záhada užíváni si.
Pavlač nešlo neslyšet
Nejdůležitější náplň festivalu ale zůstala na hollarském dvorku a přilehlých pavlačích. Na hlavním pódiu se od půl třetí střídaly hudební styly jako barvy na semaforu. Na jazzový nástup v podání Emperor Penguin navázalo pohodové ska kapely Chaotic, které nenechalo v klidu snad vůbec nikoho. Pozdní odpoledne ubíhalo v rytmu alternpopu, se setměním pak stage i myšlenky posluchačů ovládl podmanivý groove-funkový Fidibus.Během krátkých odmlk způsobených technickými problémy zabrousila většina návštěvníků ke stánkům s občerstvením, přívětivé ceny piva a klobás jim do zprovoznění aparatury bez problémů udržely dobrou náladu, stejně jako pohledná obsluha stánku RedBullu. Podle slov hlavního organizátora Adama Špiny byly problémy způsobeny zanedbanou péčí o elektroinstalaci budovy.
Obtížně zařaditelný byl výstup strhujícího baviče, zpěváka a herce Martina Palána. Představitel českého akademického punku a absolvent IMS dokázal svojí one-man show přitáhnout pozornost obou zalidněných pater budovy. Jeho úvodního „tónu Cis“ si nemohli nevšimnout patrně ani kolemjdoucí u Vltavy. Názorný výklad průběhu typického akapunkového koncertu lavíroval mezi tancem a pantomimou a finální část vystoupení byla jasně akrobatickým kouskem. Za volnou disciplínu sklidil bývalý král Majálesu nadšený aplaus a několik ran kelímky od piva.
Na akci nechyběl ani novopečený držitel majálesovské koruny, Dejdárek XX. Pavlač totiž oficiálně pražský Majáles zakončuje. Za svátkem studentů se jí povedlo udělat za řádnou a nesmazatelnou tečku, do jisté míry i trochu nechtěně. Souběžně s večerním programem Pavlače totiž nedaleko na Národní třídě probíhala demonstrace za záchranu Rock Café. Někteří studenti tak spojili návštěvu obou akcí. Jak ale sdělil jeden z demonstrantů před odchodem z Hollaru, „Pavlač byla prostě super.“Fotogalerie
.Autor: Martin Kolář (UKáčko.cz)
8. 5. 2009 | 7.58 | odkaz na tento komentář
To byla nejlepší Pavlač! A to jsem jich zažil už pět…. Gratuluji Adamu Špinovi za skvělý výkon. Doufám, že takhle pěkný udělá i ples