Apu Ollantay zářil v klubu K4
První dubnové úterý praskal velký sál v klubu K4 doslova ve švech. Odehrálo se zde totiž velmi netradiční představení. Studenti katedry sociálních věd pardubické univerzity přijeli zahrát staroperuánské drama nazvané podle hlavního hrdiny Apu Ollantay. Režíroval jej a role vypravěče se ujal docent Oldřich Kašpar, který má zásadní podíl na propojování pardubické antropologie s pražskou etnologií, vyučuje totiž na obou zmíněných katedrách. Nad pražským uvedením tohoto divadelního kusu držel ochrannou ruku studentský etnologický spolek PAKET (Pro AKtivní ETnologii).
Celý večer se nesl v atmosféře hodné opravdových kamenných divadel. Herci se nenechali velkým zájmem o své představení zastrašit. Lehká zaváhání a zaškobrtnutí jazyka se neobešla bez všeobecného veselí, které však nepůsobilo nepatřičně, a aktéři sami se jím nechávali strhnout. Mnohé situace tak prostě elegantně přešli s úsměvem na rtech. Velké uznání náleží i paní Nápovědě za její nezměrnou trpělivost, s níž se – k pobavení všech přihlížejících – snažila účinkujícím pomoci. Slova nápovědy se kupodivu donesla dříve k uším diváků sedících v nejzazších koutech sálu, než k uším tápajícího herce. Na obranu umělců však nutno podotknout, že se jednalo o textvcelku náročný na interpretaci.
Autorem dramatu Apu Ollantay s podtitulem Přísnost otce a velkomyslnost krále byl pravděpodobně Antonio Valdéz, jenž při psaní čerpal z předkolumbovských tradic. Oproti jeho původním záměrům nedojal šťastný konec dramatu diváky k slzám, ale spíše v nich vyvolal neodbytný pocit, že odtud vane vítr inspirace pro jihoamerické telenovely. Rozuzlení ve smyslu: „…já jsem tvá matka, ty jsi moje ztracená dcera…“ tak celý sál spíše rozesmálo a bavili se jím koneckonců i samotní herci. Představení v klubu K4 zakončil mohutný potlesk a zařadilo se tak mezi nejúspěšnější akce spolku PAKET. Doufejme, že spolupráce s mimopražskými univerzitami bude i nadále pokračovat.