Matematika přece vzešla z filozofie

filozofie

K nepromyšleným provokacím se většinou nevyjadřuji, ale přestřelka Jana Chromého a Vojtěcha Varyše mě zvedla ze židle. Ať vede děkan Stehlík fakultu sebepodivnějším způsobem, Varyšovo zpochybnění humanitních věd coby věd je do nebe volající, je-li myšleno vážně. I když si o Stehlíkově úředničení nedělám iluze, vést v chodu takový kolos, jako je filozofická fakulta jistě není jednoduché.

Varyšovo omezení na typ manažer (který dle jeho představ něco jako dohlíží nad účetnictvím) a duchovním tahounem (který dle ještě naivnější představy sedí v křesle a určuje, co „by se na fildě mělo a co ne“) je demagogické. Děkan sice reprezentuje, ale zároveň také dohlíží na ekonomický chod fakulty (což přináší daleko peprnější chvilky než „manažerské“ vedení i nadnárodního koncernu, protože zanikne-li koncern, nahradí ho jiný, ale FF jako strážce humanitní vzdělanosti jaksi zaniknout nemůže), mimo to ale také garantuje vědeckou činnost, plnění grantových projektů, je poslední (byť úřednickou) instancí v procesu udílení akademických i vědeckých hodností a koneckonců je i tím posledním správcem budov, ale i veškerého vybavení. Navíc by pak měl vyjít vstříc každé „studentské“ pitomině, která dráždí „studentskou citlivost“, kterou tak krásně definoval coby charakterovou přednost v rozhovoru Jakub Bachtík, někdejší předseda SR.

V rozhodování o chodu fakulty musí zohlednit pohledy jednotlivých kateder, akademického senátu, proděkanů i ekonomického oddělaní a samozřejmě instancí vyšších – hlavně tedy rektorátu. Představa, že by se na oficiálním rozhodování o chodu fakulty měla podílet ještě Studentská rada, jak si činí její bývalý předseda nároky, je naprosto absurdní a irelevantní – studenti jsou do procesu rozhodování zapojeni přes AS víc než dost a navíc SR FF je, jak sama prohlašuje, institucí unikátní – jak by k tomu pak přišli studenti jiných fakult? Výkřiky studentů o omezenosti pak skrz zjednodušený pohled svědčí o omezenosti pouze jejich vlastní.

Porovnání neporovnatelného
Úvahy o ideálu děkana a stylu jeho práce jsou však věc abstraktní a hlavně věc názoru. Polemika o „vědeckosti“ humanitních disciplín je čistým blábolem, není už ani názorem, ale výplodem akorát nebezpečným, za který si autor nezaslouží požívat titulu studenta filozofické fakulty. Rád bych argumentačně doplnil Jana Chromého: vědu nedělá vědou pouze metodologie, ale také dějinné ukotvení do systému vědeckého poznání. Čím hlubší je lidské poznání, tím více se hranice mezi těmito disciplínami stírají, a nastává tak ono kýžené interdisciplinární propojení. Obor historie je velmi starý, obor samostatných dějin umění pochází z 19. století a třeba genderová studia jsou diskurzem druhé poloviny 20. století. A jde je srovnat nebo hodit do jednoho pytle? Samozřejmě ne. Každý obor používá jiné metody a zaujímá v gnozeologickém procesu jiné stanovisko.

O smyslu vědy

Proto jsou zahraniční týmy skládány z různých odborníků. Zachraňuje-li se šikmá věž v Pise, která dobou i charakterem objektu spadá nejvíce do oboru archeologie, proč se pak na pracích podílejí geologové, geodeti, statici, historikové, historikové umění, architekti, urbanisté, přírodovědci, hydrometeorologové, mechanici, fyzikové, matematikové,…? Cíl je jediný, ale každý z odborníků zaujímá jiné stanovisko. V čem je historie exaktní, když se její výklad pořád mění? Cílem přece není najít nepřekonatelnou pravdu. Nebyl snad Koperník jedním z největších astronomů, přestože všechna jeho tvrzení nebyla pravdivá? A podle vás, kolego Varyši, je přece astronomie exaktní, ne? Jde přece o neustálé posouvání vpřed. A exaktní může být elaborát z filozofie stejně jako z matematiky. Stejně tak může být neexaktní. Ve všech oborech najdeme práce nadprůměrné, průměrné i blbé. Jak by matematikové, fyzikové a přírodovědci přispěli třeba k budování české kultury? Budete mi, kolego Varyši, tvrdit, že je to méně důležité, než zachraňovat lidské životy na chirurgii? Ale vždyť o to přece nejde. Všechny obory pozvedají a kultivují lidského ducha, vzdělanost, kulturu, poznání. „Vydrží-li kultura, přežije národ,” (Jan Mládek). Je vám to málo? A mimoto: ve středověku matematika patřila mezi muziku a rétoriku a už od antiky vycházela z filozofie, jejíž jakousi ještě „vyšší instancí“ je teologie.

Demagog Varyš

Pokud si dovolíte zpochybnit právo humanitních disciplín na označení věda, očekával bych, že to budete mít podložené nějakou svou velmi podrobnou, kvalitní a renomovanou vědeckou studií (na takové téma by snad ani habilitační práce nestačila), ale když to pouze konstatujete jako přívažek k naprosto schematické kritice působení děkana, je to nesmírně hloupé a omezené. Jako provokaci to beru, ale pak nemůžete čekat, že někdo nezesměšní i zbytek vašich výlevů, jakkoli jsou míněny upřímně.

Ladislav Zikmund
zikmund [zavináč] obrazar.com
Autor je studentem dějin umění a vedoucí oborové skupiny obrazar.com.






Sdílej článek


Hodnocení

1 bod2 body3 body4 body5 bodů (3 hlasujících, průměrné hodnocení: 3,00 z 5)
Loading ... Loading ...

Související články:

4 reakce na “Matematika přece vzešla z filozofie”

  1. Viktor Holubec napsal:

    Předně nechci popírat význam humanitních věd, chtěl bych se pouze ohradit vůči autorovu vyjádření vůči vědám exaktním, jakými jistě jsou fyzika a zejména matematika. Exaktní zde znamená přesné.
    Matematika je naprosto exaktní vědou. 1 + 1 = 2 atd. nepřipouští žádnou polemiku. Pokud je nějaký matematický článek neexaktní, tedy nepřesný, pak je v něm prostě výpočetní chyba. Dovolil bych si dokonce tvrdit, že přesnost nějakého tvrzení je definovaná možností vyjádřit toto tvrzení jako matematickou rovnost (nerovnost atp.).
    Fyzika je taktéž přesná věda v tom smyslu, že udá-li nějaký výsledek, udá i chybu tohoto výsledku, tj. udává interval, ve kterém se daná hodnota nachází s určitou, známou, pravděpodobností. Takovéto výsledky, jako fyzik, zřejmě podával i Kopernik.
    Toť vše. Příště prosím emoce stranou. Jistě se mnou budete souhlasit, že ty nepatří do jakékoli vědy (ovšem v přírodních vědách pro ně není místo, u filozofie a výkladu dějin bych to tak jistě netvrdil - vždy zde je nějaký úhel pohledu…).
    Jsem studentem fyziky na MFF UK.

  2. Jan Petr napsal:

    Dobrý den,budoucnost směřuje k poznání,že záklaním stavebním kamenem hmoty je myšlenka.

  3. Peta napsal:

    Janu Petrovi: Veru to je uvaha:((

  4. Jan Petr napsal:

    …děkuji za reakci,René Descartes : „Myslím,tedy jsem“,nám dal větu,které nikdo nedokázal oponovat.Konečně matematika a přírodní vědy a né jen přírodní,se mohou opírat o něco nepopiratelného.
    Budoucnost vědy,myslím,bude jen v teoretické rovině,nemužeme našema možnostma se niják jinak přesvědčit o správnosti,než zase jen myšlenkou z jiné teorie,ikdyž výsledek může v praxi hýbat kontinenty a v budoucnu i vesmírem.
    Dojdeli k tak významnému posuvu,že to nedělitelné je myšlenka,rázem se smíří oba tábory idealistů a materialistů a v dnešní době možnosti komunikace se lidstvo konečně začne zabívat tím čím je jeho přírozeností,milovat se a množit směrem nahoru od planety :) )

Napsat komentář