Více synchronních disciplín
V akademickém roce 2007/2008 přejde většina akreditovaných oborů FF UK na strukturované studium. V říjnu se otevře také první ročník bakalářského programu Český jazyk a literatura. Navazující magisterské studium zatím v nabídce obou bohemistických ústavů chybí a je plánováno až k absolutoriu prvních bakalářů.
Reforma zavádějící nové strukturované studium si klade za cíl připravit posluchače během prvních tří let pro praxi, v navazujícím magisterském programu potom znalosti prohloubit. Původní dohady studentů, kdy první a druhý cyklus studia měl odpovídat stupni bakalářskému a magisterskému, byly zcela zavádějící. Bakalářské studium bude po šestém semestru ukončeno státní závěrečnou zkouškou, která se bude skládat z obhajoby bakalářské práce a ústní zkoušky z předmětů Současný český jazyk a Vybrané problémy dějin literatury v českých zemích pro dvouoborové studium a navíc ještě z Jazykovědných disciplín a přístupů k jazyku a Odborné práce s literárním textem pro posluchače jednooborové. Dosavadní postupová zkouška jedno- či dvouoborovost zkoušených nezohledňovala.
Studijní plán byl radikálně změněn. „V souvislosti s tím, že se jedná o bakalářský studijní program, který je ze zákona zaměřený prakticky, jsme došli k závěru, že historické disciplíny jsou pro praxi méně užitečné než disciplíny synchronní,“ uvedla v březnu při příležitosti setkání ÚČJTK se studenty ředitelka ústavu Alena Macurová. Předměty věnované jazykovědné historii, které dosud tvořily podstatnou část programu, byly zahrnuty i v jazykové části postupové zkoušky.
Historie ovšem z bohemistiky nezmizí: „Studijní plán je jakoby převrácený, je v něm pouze předmět, který se jmenuje Historické kořeny dnešní češtiny, aby člověk získal vhled do problematiky,“ shrnula na březnovém setkání Macurová. Jak později doplnila, většina současných historicko mluvnických předmětů se objeví až v programu navazujícího magisterského studia. Naopak z pozdějších do prvních ročníků budou přesunuty předměty jako Úvod do sociolingvistiky, Úvod do psycholingvistiky, Kognitivní lingvistika, nebo Morfologie, Stylistika a Syntax - tedy jazykozpytné disciplíny spíše praktické.
Také literární část programu se změnila, i když ne tak výrazně jako část jazyková. Původní literatury 19. a 20. století nahradí Čtení děl české literatury 19. či 20. století. Přibudou Základy odborného psaní a redigování textu a Literární historie. Současný literární proseminář bude nahrazen předmětem Poetika prózy, poezie a dramatu, tedy dvousemestrálním kurzem ukončeným zkouškou. Z druhého cyklu se do nižších ročníků přesune starší česká literatura a textologie. Přesná podoba kurzů nových či nově pojatých zatím není jasná, protože nejsou známa ani jména vyučujících. „Bohužel informaci, kdo bude učit ony nové předměty, ještě nemohu poskytnout. Není o tom definitivně rozhodnuto,“ vysvětlila tajemnice ÚČLLV Pavla Skovroňská.