Několik poznámek k tzv. revizi oboru Historie na FF UK v Praze

reakce docenta Martina Kováře, ředitele Ústavu světových dějin FF UK

V posledním čísle časopisu FFakt se objevilo hodnocení historických pracovišť na FF UK v Praze. Poté, co se na mě zástupce šéfredaktora obrátil s několika dotazy, začala mezi námi e-mailová komunikace, jejímž výsledkem je tato moje reakce. Vzhledem k omezenému rozsahu budu to, co Lukáš Borovička s Vítem Strobachem napsali, komentovat velmi stručně, spíše v jakýchsi glosách.

Pokud jde o podmínky k výuce historie na FF UK, v zásadě souhlasím s tím, že „vzhledem k notně konzervativnímu prostředí na oboru je dáván minimální akcent na získávání kompetencí v oblasti technologií, tj. možností počítačů, internetu…“ Tato do jisté míry oprávněná výtka však míří na historická pracoviště pouze zčásti. K zásadní změně by bylo v první řadě nutné změnit pracovní (prostorové) podmínky na fakultě a technické vybavení jednotlivých pracovišť a učeben. Do té doby jsou naše možnosti limitované. Pokud jde o moji představu, týkající se rozvoje Historického kabinetu (HK) a jeho proměnu v „moderní knihovnu evropského typu“, již autoři článku označili za „spíše utopii“, jedná se o nedorozumění. Moje představa se týkala a týká především knihovního fondu, jenž by měl být doplňován tak, aby se studenti mohli seznámit se skutečně důležitými novinkami v oboru. Jinak je jasné, že má-li se HK změnit v knihovnu, jakou známe ze západoevropských univerzit, musí se o to zasadit vedení fakulty, historická pracoviště v tom mohou udělat jen velmi málo; příběh s dostavbou knihovny na dvoře fakulty je přitom dobře znám.

K hodnocení interdisciplinarity: Tvrzení, že „historie na FF UK trpí dlouhodobě problémem minimální komunikace s jinými obory“, pokládám, slušně řečeno, za nepravdivé. Nejde jen o to, že, jak autoři sami uznávají, „studenti mohou [...] navštěvovat jakékoli kurzy“, ale též o to, že historické ústavy úzce spolupracují (v oblasti vědy i ve výuce) s jinými pracovišti na fakultě. Pokud jde o Ústav světových dějin, za který mohu mluvit, lze jako příklad uvést spolupráci s Ústavem anglofonních literatur a kultur, s Ústavem slavistických a východoevropských studií, jeden z mých kolegů vypomáhá na Ústavu translatologie atd. Jestliže přednášky a semináře historiků poměrně často navštěvují studenti z jiných oborů, mohou jistě mladí historikové sebrat síly a „energii na získání většího rozhledu“ na jiných oborech. To ale záleží pouze na nich a pokud tak nečiní, je to jejich problém, nikoli problém jejich kantorů na historických ústavech.

Pokud jde o latinu a pomocné vědy historické, ponecháme-li stranou nekonečné diskuse na téma, zda by historik-absolvent FF UK v Praze měl či neměl znát alespoň základy latiny, je pro mě poněkud šokující, že autoři článku jsou schopni, byť jistě s nadsázkou, redukovat znalosti z PVH na „luštění dvě stě let starých klikyháků nějakého kameníka“. Jestliže během studia nepochopili, jak jsou znalosti PVH a archivnictví důležité i pro historika, jenž se zabývá nejnovějšími dějinami, není s jejich odborností něco v pořádku.

Část hodnocení nazvanou Popularizace x věda pokládám stejně jako názor autorů článku na „metodologickou vyspělost“ jednotlivých pracovišť za natolik subjektivní, že ji nebudu komentovat.

K odstavci nadepsanému slovem Mezinárodnost: Jsem velmi rád, že autoři článku ocenili práci členů Semináře obecných a komparativních dějin ÚSD. Zároveň je však třeba říci, že díky kontaktům členů všech tří historických ústavů přijíždějí na FF UK pravidelně odborníci z předních evropských univerzit (za ÚSD uvádím pouze z poslední doby například profesorku Wakouniga z Vídně, profesora Davise z Londýna-Kingstonu či profesora Lukeše z Bostonu), jejichž přednášky mohou studenti vyslechnout a udělat si obrázek o tom, jak se dělá věda na jejich pracovištích. Vydávání ročenky a od roku 2009 časopisu Prague Papers on the History of International Relations společně s vídeňskou univerzitou je pak, mimo jiné, dokladem respektu, jíž se ÚSD na této univerzitě těší.

Pokud jde o bizarní odstaveček s názvem Kauzy, bylo by dobře, kdyby si autoři článku ověřili pravdivost toho, co píší. Zmiňovaný profesor Miroslav Hroch působil na ÚSD ještě v době, kdy jsem nastoupil do čela tohoto ústavu, tj. na podzim 2002, a v několika následujících semestrech; stejně tak na FF UK působí i nyní – v zimním semestru tohoto akademického roku vedl, tentokrát pod hlavičkou Ústavu českých dějin, kurz s názvem Čechy a Evropa na přelomu věků (Karolinka 2008/2009). Ke „kauze“ doktorky Daniely Tinkové mám pouze tu poznámku, že vyjadřovat se k záležitostem, jako jsou habilitace či jmenovací řízení, studentům bez znalosti věci nepřísluší, od toho jsou příslušná grémia.

Vybrané osobnosti na historických ústavech nekomentuji, neboť, jak autoři sami píší, prozrazují především cosi o jejich osobních zájmech. Kromě toho v žádném případě nemíním touto formou hodnotit své kolegy. Práce mnoha z nich si navíc velmi vážím, stejně jako dlouholetého přátelství s nimi.

V poslední poznámce bych rád řekl toto: Navzdory všem problémům a strastem, s nimiž se výuka historie na FF UK v Praze stejně jako všude jinde potýká, jsem přesvědčen o tom, že se jedná o nejlepší historická pracoviště v České republice. Výsledky práce mých kolegů a respekt, který si získali doma i v zahraničí, o tom vypovídají více než jasně.

Martin Kovář





Sdílej článek


Hodnocení

1 bod2 body3 body4 body5 bodů (1 hlasujících, průměrné hodnocení: 4.00 z 5)
Načítám ... Načítám ...

Související články:

  1. Věra Žemličková:

    Výše uvedená reakce mě vůbec neuspokojila. Mám pocit, že problematické oblasti byly v článku “Revize oborů II - Historie” pojmenovány docela výstižně. Potenciál tu je (a byl), ale nic se s ním nedělá a ztráty jsou a budou ještě větší, pokud se to do budoucna nezmění. Ponechme stranou, kdo co má ve své kompetenci, důležité je na problémy upozorňovat a navrhovat vhodná řešeni, příp. se obrátit na samotné studenty, aby bylo viděno i jejich hledisko a potřeby. Domnívám se, že většina historiků, kteří mají kombinaci s jiným oborem, má přehled o fatálních rozdílech mezi obory a určitě budou souhlasit s tvrzením, že na mnoha “legendách” o historii na FF něco je.

  2. martin polívka:

    nejvíce mě pobavil výrok “Ke „kauze“ doktorky Daniely Tinkové mám pouze tu poznámku, že vyjadřovat se k záležitostem, jako jsou habilitace či jmenovací řízení, studentům bez znalosti věci nepřísluší, od toho jsou příslušná grémia.”

    Opravdu nevím, proč by se k čemukoli studenti nemohli vyjadřovat. Pokud existují k této, či jiné záležitosti, fakta, která vyvracejí publikovaná tvrzení, nechť je pan docent předloží. Vyjádření ve smyslu “do toho vám nic není” spíš ukazuje na to, že na celé záležitosti opravdu je něco nekalého, a tak je třeba to maskovat nějakými pocity a “mravními úsudky”.

  3. Dan Urban:

    “…autoři článku jsou schopni, byť jistě s nadsázkou, redukovat znalosti z PVH na „luštění dvě stě let starých klikyháků nějakého kameníka“. Jestliže během studia nepochopili, jak jsou znalosti PVH a archivnictví důležité i pro historika, jenž se zabývá nejnovějšími dějinami, není s jejich odborností něco v pořádku.” -> Problém je v tom, že PVH se neskládá z ničeho jiného než luštění klikyháků Znalosti archivnictví zcela jistě důležité jsou, ale nikdo studenta v prváku nenaučí, jak to vlastně v archivu vypadá, co má ve kterém archivu hledat atd. Výuka PVH tak, jak jsem ji zažil já, studentu, který se zajímá o soudobé dějiny, nedá vůbec nic.

    A dál podstatně chybí pořádný metodologický úvod, většina úvodů do studia je zhola zbytečná (čest výjimkám) a student je v prvním cyklu zaplaven cvičeními a povinnýma přednáškama pravěku, starověku…Trochu to vypadá jako gymnaziální dějepis na druhou, bohužel..

  4. Ota:

    Ad POLÍVKA: Ano, to je fakt neuvěřitelná věta. Celá ta Kovářova odpověď zní hrozně namyšleně, tahle pasáž je esenciální. Kantoři se vzájemně podrážejí, ale pozor, ne abyste na to upozorňovali z pozice studenta… Některé věci umíme posoudit jen my otitulovaní.

Napsat komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s pravidly diskuse.