Oxford, nebo Cambridge?
Temže, místo konání každoročních střetnutí osmiveslic universit, Cambridge a Oxford, je nejen příležitostí porovnat fyzickou a technickou zdatnost sportovců, ale hlavně symbolický souboj dvou odlišných koncepcí struktury vzdělávací instituce. Cambridge a Oxford patří mezi špičková vzdělávací zařízení. Stanout v prostorách Trinity College či All Souls College je snem mnoha. Jen malá hrstka jedinců tento sen změní ve skutečnost. Obě university disponují vynikajícím zázemím, jsou ověnčené úspěchy, ale přeci v něčem naprosto jiné. Liší se strukturou fakult sociálních věd.
Cambridge, nesoucí dědictví svých zakladatelů, vyhnanců z Oxfordu, nabízí svým studentům interdisciplinární pohled na sociální vědu. Systém je podobný tomu, který byl zveřejněn děkanem FSV v nedávné době. Student se v prvním ročníku seznámí s mnoha vědními disciplínami, v druhém si vybere svou disciplínu a ve třetím ji poznává do hloubky. Student získá čas na rozkoukání a uvědomnění si, jaký obor chce de facto studovat. Systém vhodný britské prostředí. Neplní však tuto funkci v České republice gymnázia?
Oxford, perla mezi britskými universitami, si zachovává koncepci jasně definovaných oborů. Student se již od prvního ročníku zevrubně seznamuje se svým oborem. Stává se odborníkem v disciplíně, kterou si zvolil. Formou společných úvodů nahlédne pod pokličku ostatních oborů a získá o nich povědomí, které mu umožní efektivně vyhledávat informace z ostatních sociálně vědních oborů. Díky jasně definovaným oborům, fakulta nemá problém najít partnerské university stejně jako FSV UK.
Jestli je Cambridge tím mostem, který nám dává nadhled, interdisciplinaritu a Oxford tím brodem, který nám dává expertnost a hloubku znalostí, kterou cestou se vydá naše fakulta?
Bude pokračovat v oxfordském směru, který se mimochodem stal třetím nejlepším sociálně vědním institutem na světě, nebo se vydá směrem úplně novým, cambridgským?
Jiří Křiváček (IPS)
george.krivacek[zavináč]seznam.cz