Úroveň diplomek na sociologii kolísá
Sociologové v diplomových seminářích byli letos upozorněni, že se nejspíš zpřísní posuzování diplomových prací. Už teď je zřejmé, že se zvýší povinný počet stran, a to na sedmdesát. Zdaleka ale nejde jen o rozsah.
„Připouštím, že úroveň je příliš kolísavá – pohybuje se od textů téměř nepřijatelných po texty vysoce kvalitní a poučené,“ hodnotí situaci profesor Petrusek a dodává: „Nikdy jsem se nesmířil s tím, že volba témat je v mnoha případech ponechána v podstatě na vůli studenta, takže výsledkem je psaní o tom, co mě baví, ba dokonce stylem můj deníček“. Kromě výběru témat upozorňují vyučující na nedostatečnou práci s literaturou a obecně neschopnost dodržet zásady pro psaní odborného textu.
Na druhou stranu ne všechny práce jsou „téměř nepřijatelné“. Například Radim Gabriel získal za diplomku založenou na datech z týmového výzkumu názorového vůdcovství cenu Eduarda Beneše. Na tuto práci se také odvolává ředitel institutu Jeřábek, když jako řešení navrhuje: „Klíčem k úspěchu je podle mého mínění zejména kvalitní výzkum.“
Tento postoj naopak nesdílí Petrusek: „Při rostoucím počtu studentů a stále se zvyšujících nárocích na „vědecké výstupy“ (jsou hodnostáři, kteří vážně pokládají univerzitu téměř výhradně za výzkumný ústav, na němž se taky občas něco vyučuje – říká se tomu research university) nebudou mít učitelé čas nejen práce kvalitně, systematicky a odpovědně vést, ale snad ani přečíst v jejich konečném tvaru.“
Co si o tomto problému diplomek myslíte Vy? Zapojte se do diskuse pod tímto článkem.